Сексуалізація, шантаж та війна без фільтрів: нова цифрова реальність українських підлітків

6 травня в Києві на пресконференції, присвяченій цифровій безпеці, були оприлюднені результати дослідження «Сексуальне насильство над дітьми та сексуальна експлуатація дітей в Інтернеті».

Восени 2024 року компанія Proinsight Lab на замовлення ГО Dignity Online (донедавна #stop_sexтинг) за підтримки Державної служби якості освіти та Crown Agents Ukraine опитала 1799 дітей віком 10-17 років з усієї України (окрім тимчасово окупованих територій Донецької, Луганської, Херсонської і Запорізької областей, а також Криму).

Ключові результати:

Більшість опитаних дітей, а саме 95,7%, користуються інтернетом щодня або майже щодня. Три чверті з них проводять у мережі понад 3 години.

5 найпопулярніших додатків, якими користуються діти:

  1. YouTube — 87,7%;
  2. Telegram — 85%;
  3. TikTok — 83%;
  4. Viber — 81,7%;
  5. Instagram — 63,3%.

У 2024 році майже кожна десята дитина приймає всі запити на додавання в друзі, які їй надходять (8,8%). А кожна п’ята дитина готова зустрітися з незнайомцем з Інтернету.

І це при тому, що ситуації ризику сексуального насильства траплялись з кожною третьою дитиною: їм регулярно пропонують поділитись інтимними фотографіями, їм надсилають повідомлення з сексуальним підтекстом, еротичні фото або відео:

Як діти реагують? Переважно – мовчанням!

Більшість дітей не повідомляє дорослим про пережите. Вони бояться сорому, покарання, нерозуміння. 64% хлопців і 55% дівчат не розповіли нікому про неприємний досвід:

«Трохи менше половини дітей, що потрапили у ситуацію сексуального насильства, заблокували людину; кожна п’ята дитина обговорила ситуацію із друзями; по 14% — поскаржились у службу підтримки, розповіли дорослим, продовжили спілкування, але не погодились на пропозицію; майже третина нічого не зробили і 3% прийняли пропозицію», — читаємо в звіті дослідження.

Кадри війни

Повномасштабна війна принесла у життя дітей новий тип контенту — реалістичні сцени насильства, поранень, руйнувань, зброї. Діти бачать це в TikTok або через переслані відео в месенджерах.

Майже кожний третій опитаний бачить воєнний контент щодня, і ще майже стільки ж бачать його хоча б раз на тиждень.

Найчастіше діти реагували на насильницький контент тривогою (45,5%), страхом (41,9%) та злістю (40,1%).

Використання штучного інтерелекту

Дослідники зафіксували використання ШІ для створення фейкових інтимних зображень дітей, найчастіше для їх залякування та шантажу.

У чверті опитаних (27,2%) вимагали гроші за нерозповсюдження сексуального контенту з їхнім зображенням, згенерованим ШІ – йдеться у дослідженні.

Дискусія. Як реагувати?

Панельна дискусія з експертами зі сфери освіти, кібербезпеки та правоохоронних органів була присвячена пошуку рішень: як реагувати на нові виклики, як адаптувати систему освіти, які запровадити профілактичні заходи.