“Червоні двері, жовті двері”: чи справді новий тренд у TikTok є небезпечним для дітей?

В Україні діти грають у нову гру “Червоні двері, жовті двері”, правила якої більшість дізналась з мережі TikTok.

Як це приблизно виглядає?

Гра зазвичай проходить у приміщенні з мінімальним освітленням, де учасникам потрібно зосередитися, щоб зануритися в транс. Один учасник лягає із заплющеними очима, а другий масажує йому скроні, ставлячи при цьому запитання про загадкові маршрути: двері, коридори, таємничі постаті. Бажано, щоб у першого гравця обидві руки були підняті догори, а коли він побачить двері, то руки повинен опустити. Вважається, що якщо “гравець” перестає відповідати на питання або увійшов в кімнату з годинниками, його потрібно терміново “розбудити”, інакше він назавжди “застрягне” в паралельному світі.

Чи працює ця гра насправді?

З наукової точки зору, гра дійсно може викликати легкий медитативний стан, коли мозок генерує яскраві уявні образи, щось схоже на навмисну візуалізацію. Однак багато дітей, які грали, розповідають моторошні історії – ніби бачили дивних людей, страшні двері або навіть пережили відчуття, як їх не відпускали назад у реальність.

«Діти, а особливо підлітки дуже схильні до всіляких містифікацій. Згадайте, кожне покоління мало свої «паранормальні дитячі ірги», наприклад з викликом духів. І це нормальний етап пізнання світу і себе у ньому. Що ж стосується гри про двері: хоч вона на перший погляд не виглядає небезпечною, але у вразливих дітей чи дітей з дуже багатою уявою гра дійсно може викликати страх чи паніку. Наші діти і без того повсякчас переживають емоційні тривоги, пов’язані з війною, а тут знову концентрація на негативі…», – зауважує Марина Липовецька, психологиня і керівниця проєктів ВГО «Магнолія».

Батьки запитують, чи варто турбуватись?

Про трендове дитяче захоплення Олександр, батько третьокласника, дізнався зі шкільного чату. Каже, вчителі помітили, що діти після канікул принесли до класів нову гру: «Я приємно вражений, що у нашій школі (179 ліцей м.Києва) вже й позачерговий захід провели про безпеку дітей в Інтернеті. Думаю, так вчителі намагаються бути на крок попереду, розказують, що не все, що популярно в Тік-Тоці треба пробувати. І за такими, на мій погляд, лайтовими іграми можуть слідувати більш небезпечні челенджі, як «синій кит». Тож хочу подякувати директорці Ірині Львівні та нашій класній керівниці Аліні Миколаївні за своєчасну реакцію».

 

Дійсно, підлітки природно схильні до впливу соцмереж та модних трендів, вони хочуть уваги та лайків. Тому важливо допомогти їм навчитися думати самостійно, а не просто повторювати за іншими.

Тут психологи радять батькам і вчителям:

  • Стежити за трендами. Час від часу перевіряти, які челенджі популярні, щоб знати, про що варто попередити.
  • Давати безпечні альтернативи. Спорт, квести, подорожі – теж викликають круті емоції.
  • Розмовляти без осуду. Якщо просто заборонити – діти знайдуть спосіб подивитись і повторити ту чи іншу гру тихцем.
  • Вчити критичному мисленню. Запитувати: «Як ти думаєш, що може статися після такої гри?»